PechaKucha Tilburg

Huilie huilie. Tien jaar lang huilde dit beeld voor al zijn fans. Daar komt nu een einde aan. 'Horror Vacui', het kunstwerk dat Jeroen de Leijer maakte met Nick J. Swarth wordt geveild. Theater De NWE Vorst in Tilburg heeft verbouwingsplannen en het bruikleencontract loopt af.

Op dinsdagavond 30 januari vertelt De Leijer erover bij PechaKucha Night Tilburg #7.  Partner in crime, Nick J. Swarth is er ook bij, maar die houdt voor de verandering eens zijn grote mond. 

Locatie: De NWE Vorst, dus de werken zijn na afloop te bekijken.

IMG_0340.JPG

Trouw: Nu valt de kwetsende ’Horror Vacui’ bijna niemand meer op

Bericht in Trouw over Horror Vacui.

Nu valt de kwetsende ’Horror Vacui’ bijna niemand meer op

Tilburg De tegelwijsheid ‘Beter één vogel in de hand dan tien in uw hol – ’t is daar al zo vol’, in een afbeelding van de gevallen Christus op weg naar Golgotha – het is op zijn minst wonderlijke combinatie van tekst en beeld. Zeker voor iedereen die, op weg naar het toilet, in het Tilburgse theater De NWE Vorst, er mee wordt geconfronteerd.

Daar hangt nu kriskras door het hele gebouw, en zonder enige logica, een eigentijdse versie van de kruiswegstaties: de veertien religieuze afbeeldingen van de ter doodveroordeling van Christus tot zijn graflegging. Ze hangen in elke katholieke kerk tegen de muur, waar ze in de Goede Week voor Pasen worden bezongen en aanbeden.

Lees hier verder.
 

De Volkskrant: Moderne kruisweg wil maar niet universeel worden

Bericht uit De Volkskrant over de kruiswegstaties in De Nwe Vorst.

Moderne kruisweg wil maar niet universeel worden

Rutger Pontzen − 18/04/08, 00:00

Horror Vacui..

Tilburg De tegelwijsheid ‘Beter één vogel in de hand dan tien in uw hol – ’t is daar al zo vol’, in een afbeelding van de gevallen Christus op weg naar Golgotha – het is op zijn minst wonderlijke combinatie van tekst en beeld. Zeker voor iedereen die, op weg naar het toilet, in het Tilburgse theater De NWE Vorst, er mee wordt geconfronteerd.

Daar hangt nu kriskras door het hele gebouw, en zonder enige logica, een eigentijdse versie van de kruiswegstaties: de veertien religieuze afbeeldingen van de ter doodveroordeling van Christus tot zijn graflegging. Ze hangen in elke katholieke kerk tegen de muur, waar ze in de Goede Week voor Pasen worden bezongen en aanbeden.

Lees hier verder.

 

 

De Volkskrant: Postmoderne Jezus zet Tilburg op pad censuur

De Volkskrant over Horror Vacui:

Postmoderne Jezus zet Tilburg op pad censuur

Peter de Graaf − 25/09/07, 02:46

De moderne kruisweg bestaat nog slechts uit ruwe schetsen – in januari moet het klaar zijn – maar heeft al grote commotie veroorzaakt in Tilburg. Volgens de CDA-fractie is het kunstwerk, waarvoor het gemeentebestuur (PvdA, CDA, GroenLinks) 50 duizend euro subsidie verleende, kwetsend voor christenen. Samen met de VVD, D66 en drie lokale partijen dienden de christen-democraten daarom een voorstel in om voortaan criteria te stellen voor subsidiëring van kunst in de openbare ruimte. Volgens de indieners mag een gesubsidieerde kunstuiting ‘niet onnodig kwetsend zijn voor bepaalde bevolkingsgroepen’. CDA-raadslid Blomme zei veel reacties te hebben gekregen: ‘Ze voelen zich gekwetst. Tilburg is een katholieke stad.’

Het voorstel stuitte op forse kritiek van de PvdA. ‘Wat wel en niet mag, dat is censuur’, aldus raadslid Van Trier. ‘Waar ligt de grens. Wanneer voel je je gekwetst?’

De gemeenteraad besloot gisteravond het initiatiefvoorstel door te schuiven naar de raadscommissie voor kunst en cultuur.

De Leijer vreest aantasting van de vrijheid van de kunstenaar. Bovendien stelt hij: ‘Wat is er mis mee om Jezus in deze tijd te plaatsen?’