Brabants Dagblad over uitreiking Ad Vinkenprijs

In het Brabants Dagblad van vandaag staat een artikel over Jeroen de Leijer die gisteren in Tilburg de Ad Vinkenprijs, de gemeentelijke cultuurprijs, ontving uit handen van cultuurwethouder Marjo Frenk. Tijdens de feestelijke uitreiking hield De Leijer zijn Kenjezelf Kit-lezing, waarna de wethouder een zelfreflectiekaart mocht kiezen, dit uiteraard geheel op intuïtie.
De getrokken kaart is op de achtergrond te zien. De eerste gedachte die bij Marjo opkwam was: 'Dat uit iets lelijks toch iets moois kan voortkomen', wat De Leijer een frappante uitspraak vond van een Tilburgse cultuurwethouder.

 
Ad vinkenprijs BD ontvangst .jpg

Kunstenaarsgesprek Jeroen de Leijer in De Pont

Hoe komt een beeldend kunstenaar tot zijn werk? Wat zijn haar of zijn drijfveren en gedachten? Met de inspirerende kunstenaarsgesprekken die het bkkc en museum De Pont organiseren krijg je meer inzicht in het artistieke proces, de carrière van de kunstenaars en wat hen beweegt. Op 20 oktober 2011 was Jeroen de Leijer aan het woord. Het gesprek werd geleid door kunsthistoricus Rebecca Nelemans

Voor de serie kunstenaarsgesprekken maakte Jeroen ook de tekening voor de poster.

 
bkkc_posterkleur.jpg

De Makaraba Match expositie

De Makaraba Match was een expositie van 11 Zuid-Afrikaanse Makaraba supportershelmen en 11 Makaraba's, door Nederlandse kunstenaars gemaakt. Jeroen de Leijer maakte ook een helm, andere deelnemers waren o.a. Studio Smack, Peter Pontiac, Luuk Bode en Stephan de Weert.
De expositie was een initiatief van Tilburg Cowboys.

 
1611121.jpg

Trouw: Nu valt de kwetsende ’Horror Vacui’ bijna niemand meer op

Bericht in Trouw over Horror Vacui.

Nu valt de kwetsende ’Horror Vacui’ bijna niemand meer op

Tilburg De tegelwijsheid ‘Beter één vogel in de hand dan tien in uw hol – ’t is daar al zo vol’, in een afbeelding van de gevallen Christus op weg naar Golgotha – het is op zijn minst wonderlijke combinatie van tekst en beeld. Zeker voor iedereen die, op weg naar het toilet, in het Tilburgse theater De NWE Vorst, er mee wordt geconfronteerd.

Daar hangt nu kriskras door het hele gebouw, en zonder enige logica, een eigentijdse versie van de kruiswegstaties: de veertien religieuze afbeeldingen van de ter doodveroordeling van Christus tot zijn graflegging. Ze hangen in elke katholieke kerk tegen de muur, waar ze in de Goede Week voor Pasen worden bezongen en aanbeden.

Lees hier verder.